Fraser Island - Reisverslag uit Rainbow Beach, Australië van Alice Melker - WaarBenJij.nu Fraser Island - Reisverslag uit Rainbow Beach, Australië van Alice Melker - WaarBenJij.nu

Fraser Island

Blijf op de hoogte en volg Alice

20 Oktober 2015 | Australië, Rainbow Beach

Op vrijdag zijn we vertrokken naar Fraser Island met een groep van ongeveer 30 mensen in 5 jeeps met vierwielaandrijving. De overtocht met de ferry duurde niet lang maar was wel heel mooi omdat daar ook weer dolfijnen rond zwemde. Tijdens de eerste rit over het strand zagen we gelijk een dingo (dit is een wilde hond).

We zijn gelijk doorgereden naar Hammerstone Sandblow en Lake Wabby. Eerste is een enorme zandduin die tot bijna 2,5 km landinwaarts strekt en 65 meter boven zeeniveau rijkt. Elk jaar groeit deze nog een meter doordat het zachte zand landinwaarts waait. In Lake Wabby (diepste meer van Fraser Island) hebben we nog een duik genomen.
Beetje koud maar hier zwommen ook visjes in die je in de meeste spa's in Nederland ook wel ziet. Ze eten dooie huidcellen. Kregen er een gratis behandeling bij zeg maar.

Toen naar het kamp gereden.
De overheid draagt hier trouwens geen gezag maar the King(de eigenaar). Er waren bijna geen regels tijdens het verblijf maar respect voor de cultuur van de aboriginals was het uitgangspunt. Dit betekent niet fluiten en niet spugen in het vuur. Dit roept boze geesten op.

De nacht doorbrengen was niet erg comfortabel. In de twee persoons tentjes had je alleen je slaapzak en onder de tent lag alleen een matje van nog geen paar mm. In de binnentent zaten gaten en de rits van de buitentent werkte niet. Geen fijne gedachte met giftige spinnen en ratten! Behalve een setje kleren en pyjama mocht je dan ook niets in je tent bewaren (want shampoo etc. schijnen dieren ook erg lekker te vinden). De rest van je spullen moest in de jeep laten. En voordat je ging slapen moest je eerst je tent inspecteren op ongedierte.

de volgende dag moesten we er optijd uit voor volgende bezichtigingen: Champagne Pools, Indian Head, Maheno shipwreck en Eli Creek op het programma.
Begonnen bij de Champagne Pools. Deze natuurlijke 'zwembaden' worden zo genoemd omdat tijdens het hoge tij de hoge golven breken op de rotsen waardoor het water met bubbels in de 'zwembaden' stroomt. Hierna mocht ik rijden naar Indian Head voor het mooie uitzicht. Vervolgens hebben we het bekende wrak gezien van de boot die in 1935 door een cycloon uiteindelijk strandde op Fraser Island. De beschadigde boot verplaatsen was te duur en er was geen koper in die tijd dus werd er besloten om het wrak te laten liggen.
De tweede dag van de tour hebben we afgesloten bij Eli Creek. Het heldere water dat hier stroomt (regenwater) wordt door het fijne zand in 200 jaar zo gezuiverd dat het te drinken is. Alle jerrycans met het vieze 'chloorwater' uit de kranen werden leeggegooid en opnieuw gevuld met het water uit de creek. Hierna terug gereden naar het kamp. Super gaaf om over het strand te rijden. En zelfs de hellingproof ging goed. (was even spannend omdat iedereen naar mij keek van ogot kan ze het of niet.. en in mijn auto waren alle jongens mijn tips in engels aan geven.. met beetje zenuwen toch gered, komt vast door de goede autorijlessen die ik gehad hebt :)!!! )

's Avonds tot diep in de nacht bij het kampvuur gezeten bij de vrienden van de King en heerlijk gesnackt van de verse vis die ze gevangen hadden en voorons werd bereid.

Volgende dag vroeg bed uit om naar Lake Mckenzie (gelegen in het Great Sandy National Park) te gaan.

Terug in Rainbow Beach waar een formulier hing waar ze opzoek waren naar personeel. Ik kon gelijk de volgende dag beginnen. Hier zal ik 4 weken gaan werken :)!